Välkommen, Gäst. Vänligen Logga in.
polyheart.se - svenskt poly forum
09/05/10 kl. 07:41:31
Hem Hjälp Sök Logga in

Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut
Kärlekens Språk (Läst 842 gånger)
majstro
Nybörjare
*

Jag är poly...

Poster: 1
Kärlekens Språk
01/18/08 kl. 03:53:47

OK folks, I tell you my story...Jag är säkert åldermannen i här i gänget, och jag tror jag lägger ner det där med anonymiteten, jag bryr mig inte, och det spelar väl  ingen roll, ingen annan bryr sig väl heller... Under 70-talet var jag gift och vi hade två barn, har fortfarande, men vi är inte gifta längre, men riktigt bra kompisar.  

Vi hade ett öppet förhållande jag och min kvinna, jag hade en relation med hennes kompis, relation med ytterligare en kvinna, ibland två och så kom det till någon då och då som jag träffade ute.  
Hon hade också älskare, vi bodde i ett hus och ibland satt jag och hennes älskare hemma hos oss med kidsen, medan hon drog ut på stan och festade med sina kompisar, och kom hem nästa dag. Så pågick det fyra, fem år ibland bodde vi ihop och ibland hade hon en egen lägenhet. Barnen gick först på något sätt, men vi var unga föräldrar och vi ville leva också. Det var en skön livsstil. Och praktisk.

80-talet kom och det blev inte lika kul med det fria livet, kul kanske, men spänningen blev lite för stor, kan man säga. Jag gifte om mig och fick en till son, levde normalt mono under många år och det var väl bra, men det är som något fattas för mig i tvåsamhets-relationer. Vad är det som fattas då?

Förutom det fysiska, lukten, smaken, beröringen av hud, kroppsvätskor, intimiteten, värmen, närheten ja vad du vill, så precis som då så tycker jag nu att livet är för kort att sätta upp gränser för kärleken.  

Vi alla har ju våra egna gränser som man måste respektera, jag är tex hetro men älskar kvinnor, nästan alla kvinnor på något sätt, och jag har verkligen älskat alla mina fruar och all som jag haft längre relationer till, om man med längre relation menar bo ihop eller vara tillsammans ett halvt år eller så.

Jag är konstnär, min förra fru var musiker, efter en vernissage i en annan stad blev jag  dödligt kär i en kvinna och kom hem och berättade det. Det blev tyst ett tag, kanske två dagar, sedan kom hon och sa, " ok, du kan ha andra kvinnor, jag förstår dig, du har stor lust, bara vi målar och spelar musik ihop och du knullar med mig så mycket jag vill så är det ok".  

Ok, sa jag och så fick det bli. Att vi sedan ändå gick skilda vägar verkar kanske konstigt. Speciellt som vi hade så mycket av det konstnärliga också tillsammans. Men attraktionen försvann efter några år sedan ändå.  Ledsen

När jag säger att jag älskar kvinnor, så handlar det så mycket om det mentala, kvinnans psyke är verkligen outgrundligt och nyfiken som man är så försöker man alltid förstå, men det går aldrig. Och ja, man vill ju bli lite klokare så man försöker och försöker. Ända tills man upptäcker att det är lite samma för kvinnorna, dom fattar inte riktigt hur män tänker heller.

Så kommer man fram till att det kanske är det som är poängen, vi behöver inte förstå varann på varje punkt. Det är ändå likheterna som förenar oss människor, att vi just är människor och har den livslånga törsten efter kärlek, kamratskap, vetande, utveckling, ja alla dessa enkla behov. Och det finns så oerhört mycket att lära och att upptäcka.

Det här blev en halv novell, men den här tankebanan gick inte att få kortare just nu. Men nu vet alla varför jag har hamnat här, jag blev verkligen glad när jag upptäckte för ett tag sedan att detta forum fanns. Och jag ser fram emot att lära känna alla nya människor här som verkar prata samma språk som jag. Kärlekens Språk.  

Här är en länk till min konstsida, ha det Blinka Majstro

http://www.myspace.com/kentwahlbeckartspace

WWW   IP Loggad
Ninni
Medlem+

Jag är poly...

Poster: 21
Re: Kärlekens Språk
Svara #1 - 02/29/08 kl. 16:42:30

citerat från majstro den 01/18/08 kl. 03:53:47:
När jag säger att jag älskar kvinnor, så handlar det så mycket om det mentala, kvinnans psyke är verkligen outgrundligt och nyfiken som man är så försöker man alltid förstå, men det går aldrig. Och ja, man vill ju bli lite klokare så man försöker och försöker. Ända tills man upptäcker att det är lite samma för kvinnorna, dom fattar inte riktigt hur män tänker heller.

Det här var lite av en tankeväckare för mig. Jag attraheras oftare av kvinnor än män. Jag har generellt sätt lättare att förstå en mans "tänk".
Det kanske ligger nåt i det.. att man inte riktigt förstår?

IP Loggad
rakadoredo par
Medlem
**

Jag är poly...

Poster: 7
Svara #2 - 05/14/08 kl. 14:41:27

Kärlekens språk är ett språk kropp till kropp, utan både medvetenhet och psykologi, ingen kan förklara hur  (jag har ett par goda gissningar hur) det går till, därför är det ingen egentligen som tror på det, synd.  
Vi polyfolk får se upp för då två kroppar öppnar upp ställs hela oss till förfogande för den andre personen, vilket är en enorm tillfredställande och meningsfull upplevelse, men vi blir också extremt lätt påverkade av den andre.
Så det finns inte så mycket att tänka logiskt om eller ens fördjupa psykologin kring, mer än att vara noga med vilka partners vi väljer. Viktigt att hitta rätt jamvikt mellan snällhet, respekt och spänning. Inte så tråkigt som det lätter, gäller bara att ha bra pejl på sin intuition.

Vi söker vänner med samma livsstil... poly. Vi är en kvinna och en man som tillsammans har en relation med två bisexuella män, vi träffas alla fyra så ofta vi kan. Vi söker inte sexpartners, de har vi
  IP Loggad
micvil
Nybörjare
*

Poster: 1
Svara #3 - 05/16/08 kl. 13:25:45

Citat:
Det här var lite av en tankeväckare för mig. Jag attraheras oftare av kvinnor än män. Jag har generellt sätt lättare att förstå en mans "tänk". Det kanske ligger nåt i det.. att man inte riktigt förstår?

Jag tror absolut det ligger något i det, men också att det finns många varianter. Det ni beskriver på det här sättet är en attraktion till människor med ett "tänk" som är annorlunda - alltså en "heteroattraktion" (attraktion grundad på olikhet). Jag är biologiskt sett definitivt en man, men i "tänket" känner jag generellt mer samhörighet med kvinnor. Över huvud taget känner jag ingen samhörighet eller solidaritet med manlighet eller män i allmänhet. På många sätt har jag problem med det, jag har svårt att komma nära män (ens som vänner eller släktingar), och har enorma krav på en man för att "acceptera" honom.

Men jag attraheras nästan enbart av kvinnor, och det är mer utifrån likhet än olikhet. Så även om jag biologiskt sett mycket tydligt är man så trivs jag inte med epitetet "heterosexuell man" utifrån att jag egentligen inte identifierar mig med heterosexuella män, och inte dras till kvinnor för att de är något "annat" (förutom rent kroppsligt). I "The L Word" finns det en "lesbian identified male", som så långt jag har sett serien (första säsongen) är en ganska irriterande person, men det är en intressant tanke. Jag gillar mest att identifiera mig som mig själv, men jag känner mig mer som en lesbisk personlighet i en manskropp än en "heterosexuell man". Dock känns det bra för mig att partners attraheras av mig som man, jag måste bara försäkra mig om att de vet om att jag inte är en "riktig man" på många vis innan jag är bekväm med att besvara det.

I forskningen kring autism finns det en teoriinriktning som menar att autismspektrumstörningar hänger ihop med att hjärnan hos människan är "extremt manlig" - hög andel "manlig hjärna" och mycket låg andel "kvinnlig hjärna". I det perspektivet är det faktiskt så att jag kanske har en mer manlig än kvinnlig hjärna, men kanske mycket av båda (både förmåga till logik/systematisering och förmåga till empatisering). Jag attraheras mest av kvinnor som också har båda sidorna, en variant är en femme-kvinna med gnistrande intellekt, en annan är en mer "manlig" kvinna med stor empatisk förmåga.

(Det här med "manlig" och "kvinnlig" hjärna ska alltså enligt den här teoriskolan bara i viss mån hänga ihop med biologiskt kön - på gruppnivå har män lite mer manliga hjärnor och vice versa, men sett till individer har många kvinnor mer "manliga" hjärnor än många män och vice versa. Min tanke är att kanske 50-70 % av individerna passar bra in på kulturens förväntningar på dessa förmågor, medan 20-30 % passar sådär, och 10-20 % egentligen är mer eller mindre av "motsatt kön" utifrån dessa förväntningar. I teorin är det också så att en individ kan ha välutvecklade förmågor både till "manlig" systematisering och till "kvinnlig" empatisering.)

Det här var mest ett sätt för mig själv att tänka lite vidare utifrån det som ni andra har skrivit. Hoppas någon hade nytta av att läsa det.

/Michael

Email   IP Loggad
Redwolf
Medlem
**

Jag är poly...

Poster: 11
Svara #4 - 05/18/08 kl. 15:03:49

Hej Michael!
Det var verkligen intressant att läsa om dig och hur du upplever attraktion och samhörighet. Jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om dig och din relation till andra män.

Citat:
Över huvud taget känner jag ingen samhörighet eller solidaritet med manlighet eller män i allmänhet. På många sätt har jag problem med det, jag har svårt att komma nära män (ens som vänner eller släktingar), och har enorma krav på en man för att "acceptera" honom.

Jag skulle gärna vilja vad det är som händer eller vad det som gör att denna svårighet uppstår. Vilka krav är det du ställer på en man för att acceptera honom? Om du har lust och orkar så skriv gärna, privat eller allmänt.

Mvh/ Ulf

Mitt jag är en konsekvens av mötet med dig. Utan du inget jag, tillsammans skapar vi mig.
Email   IP Loggad
Sidor: 1
Skicka ämne Skriv ut